Dizel motorlar, özellikle düşük yakıt tüketimi ve düşük devirlerde sunduğu yüksek tork sayesinde birçok ülkenin aksine ülkemizde oldukça popülerdir. Bu konuda dizel motorlarda sorun yaşamamak ve motorun ömrünü uzatacak bazı ipuçlarından bahsedeceğim.
Dizel Motoru İlk Çalıştırma
Dizel motor ilk çalıştırmada hemen kalkış yapılamalı, 20-30 saniye motorun yağlanması beklenmelidir. İlk marştan sonra hemen kalkış yapmak; soğumuş ve akışkanlığı azalmış yağın tüm aksamlara ulaşmadan motorun çalışması demektir. Bu da uzun vadede sorunlara yol açacaktır. Motor yağlandıktan sonra da hemen yüksek devirlere çıkılmadan, motorun ısınması için özellikle kış aylarında 1-2 dk düşük devirde (1500-2000 dvr/dk) ve yüksek viteslerde sürüş yapılmalıdır. Böylece motordaki yağ hızlıca ısınıp akışkan olup motorda ulaşamadığı tüm aksamlara rahatlıkla ulaşacak kıvama gelecektir.Dizel motorlu aracınızı stop etmeden önce yine ilk kalkıştaki gibi 20-30 saniye motor rölanti devirde çalışıp beklenmelidir. Böylece sürüş esnasında yüksek devirlere çıkan turbonun da yavaşlanması sağlanır. Durup hemen aracı stop etmek motor yağı basıncıyla çalışan turbonun daha yavaşlamadan hızlı dönerken yağsız kalmasına neden olup turbonun ömrünü azaltacaktır.
Dizel Motorda Kullanılan Yakıtın Kalitesi
Dizel bir motorun uzun ömürlü olabilmesi için kesinlikle kaliteli yakıt kullanmanız gerekir. Düşük kalitede yakıtlarda bulunan su, atıklar, yüksek kükürt oranı, biyodizel karışımlar vb. uzun vadede motorun performansını ve ömrünü azaltıp sorunlara yol açacaktır.Dizel Motor Periyodik bakımları Zamanında Yapılmalı
Dizel motorlar benzinli motorlara göre daha yüksek sıcaklık ürettiği için içerisinde bulunan yağın ömrü de yüksek ısıdan dolayı kısa olacaktır. Kullanılan yağ kaliteli olmalı ve periyodik bakımlar zamanında yapılmalıdır. Ayrıca yakıt filtresi, yağ filtresi vb. diğer elemanların da kaliteli olmasına dikkat edilmelidir. Yakıt filtresinin kötü olması dizel yakıt içinde bulunan pisliklerin motora girmesine neden olup motor arızasına yol açacaktır!Dizel Motor Sürüş Süresi ve Karakteristiği
Dizel motorlu aracınızı şehiriçinde sürekli kısa mesafeli olarak kullanıyorsanız motorunuz sürekli soğuk çalışmış olacaktır. Bu da egzoz sıcaklığının düşük olması dolayısıyla uzun vadede atık gazda bulunan kurumların dizel partikül filtresini (dpf) tıkanmasına neden olacaktır. Özellikle otomatik vites bir dizel araç kullanıyorsanız dediğim gibi kısa mesafelerde kullanılınca bu durumun oluşması daha yüksek ihtimaldir. Dizel partikül filtresinin maliyeti göz önünde bulundurulunca bu durumun oluşmasını eminim kimse istemez.Dizel partikül filtresinin tıkanmaması için en azından ayda birkez de olsa düz bir yolda ve sürteli olarak aracınızı 15-20 dk boyunca 3. viteste 3000 devirde (2500-3500 devir/dakika aralığında) tutmanız. Böyle sürüşte motor sıcaklığı ve dolayısıyla atık gaz ve egzoz sıcaklığı da artacağından dizel partikül filtrenizdeki kurumlar yanıp egzozdan dışarı atılacaktır. Burada en önemli nokta motor devrinin 2500 dvr/dk altına düşmemesidir. Devir düşünce motor ısısı da düşeceğinden yaptığınız işlemin pek bir anlamı kalmayacaktır. Amaç egzoz ısısını artırmak ve dpf deki kurumları yakmak. Dolayısıyla en mantıklı olanı düz ve çok şeritli bir yolda sabit hızda bu işlemi yapmak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Üye olmadan Anonim olarak da soru, istek, öneri vb. yorum yazabilirsiniz...